Základní investiční fond ve znění pozměňovacích návrhů je pak vymezen v ustanovení § 17b jako:
a) investiční fond podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy, jehož akcie nebo podílové listy jsou přijaty k obchodování na evropském regulovaném trhu
b) otevřený podílový fond podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy,
c) investiční fond a podfond akciové společnosti s proměnným základním kapitálem podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy investující v souladu se svým statutem více než 90% hodnoty svého majetku do
b) otevřený podílový fond podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy,
c) investiční fond a podfond akciové společnosti s proměnným základním kapitálem podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy investující v souladu se svým statutem více než 90% hodnoty svého majetku do
1. investičních cenných papírů,
2. cenných papírů vydaných investičním fondem nebo zahraničním investičním fondem,
3. účastí v kapitálových obchodních společnostech,
4. nástrojů peněžního trhu,
5. finančních derivátů podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy,
6. práv vyplývajících ze zápisu věcí uvedených v bodech 1 až 5 v evidenci a umožňujících oprávněnému přímo nebo nepřímo nakládat s touto hodnotou alespoň obdobným způsobem jako oprávněný držitel,
7. pohledávek na výplatu peněžních prostředků z účtu,
8. úvěrů a zápůjček poskytnutých investičním fondem,
2. cenných papírů vydaných investičním fondem nebo zahraničním investičním fondem,
3. účastí v kapitálových obchodních společnostech,
4. nástrojů peněžního trhu,
5. finančních derivátů podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy,
6. práv vyplývajících ze zápisu věcí uvedených v bodech 1 až 5 v evidenci a umožňujících oprávněnému přímo nebo nepřímo nakládat s touto hodnotou alespoň obdobným způsobem jako oprávněný držitel,
7. pohledávek na výplatu peněžních prostředků z účtu,
8. úvěrů a zápůjček poskytnutých investičním fondem,
d) zahraniční investiční fond srovnatelný s fondem uvedeným v písmenech a) až c) pokud
1. je jeho domovským státem podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy členský stát Evropské unie nebo stát tvořící Evropský hospodářský prostor,
2. prokáže, že je obhospodařován na základě oprávnění srovnatelného s oprávněním k obhospodařování investičního fondu vydávaného Českou národní bankou a obhospodařovatel podléhá dohledu srovnatelnému s dohledem České národní banky,
3. má statut nebo dokument srovnatelný se statutem, ze kterého lze zjistit, že se jedná o zahraniční fond srovnatelný s fondem uvedeným v písmenech a) až c), a
4. prokáže, že se podle práva jeho domovského státu jeho příjmy ani z části nepřičítají jiným osobám.
1. je jeho domovským státem podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy členský stát Evropské unie nebo stát tvořící Evropský hospodářský prostor,
2. prokáže, že je obhospodařován na základě oprávnění srovnatelného s oprávněním k obhospodařování investičního fondu vydávaného Českou národní bankou a obhospodařovatel podléhá dohledu srovnatelnému s dohledem České národní banky,
3. má statut nebo dokument srovnatelný se statutem, ze kterého lze zjistit, že se jedná o zahraniční fond srovnatelný s fondem uvedeným v písmenech a) až c), a
4. prokáže, že se podle práva jeho domovského státu jeho příjmy ani z části nepřičítají jiným osobám.
Na tomto odkazu naleznete kompletní dokumentaci projednávání novely zákona o daních z příjmů jako sněmovní tisk č. 252
Ze zvýhodněné sazby daně z příjmů tedy mimo jiné obecně vypadly i podfondy akciové společnosti s proměnným základním kapitálem (SICAV), a to včetně SICAVů kolektivního investování, to jest určených veřejnosti. Oproti formě otevřeného podílového fondu je tak SICAV zásadně diskriminován, neboť výhodnější sazbu daně z příjmů bude moci aplikovat pouze, pokud bude investovat do výše uvedených vybraných aktiv.
Finanční trh po formě SICAV dlouhodobě volal a je možno ji vytvářet až od loňského roku. Nicméně tato novela zákona o daních z příjmů zřejmě způsobí, že nebude dávat smysl SICAV vytvářet namísto formy otevřeného podílového fondu, která má v případě speciálního fondu mnohem širší množinu možných investičních aktiv při zachování výhodné sazby daně z příjmů. Současně Ministerstvo financí ani v připravené první novele zákona o investičních společnostech a investičních fondech nereflektovalo na požadavek možnosti vytvářet podfondy v rámci podílových fondů.
Změna zdanění je o to paradoxnější, že díky evropské regulaci a související nové upravě dle zákona o investičních společnostech a investičních fondech je dnes regulace speciálních fondů včetně fondů kvalifikovaných investorů v řadě ohledů mnohem přísnější než regulace standardních fondů. Pro fondy kvalifikovaných investorů jsou dokonce oproti zahraničním hedgovým fondům a předpokladům AIFMD v České republice předepsány investiční limity. Jediným podstatným rozdílem v praxi je tedy požadavek, aby kvalifikovaný investor, oproti investorovi do kolektivního (veřejnosti určeného) fondu, investoval minimálně ekvivalent 125 000 EUR. Konečným důsledkem tak může být odliv fondového kapitálu z České republiky do off-shoreových struktur nabízených poradensko-auditorskými společnostmi.
Ze zvýhodněné sazby daně z příjmů tedy mimo jiné obecně vypadly i podfondy akciové společnosti s proměnným základním kapitálem (SICAV), a to včetně SICAVů kolektivního investování, to jest určených veřejnosti. Oproti formě otevřeného podílového fondu je tak SICAV zásadně diskriminován, neboť výhodnější sazbu daně z příjmů bude moci aplikovat pouze, pokud bude investovat do výše uvedených vybraných aktiv.
Finanční trh po formě SICAV dlouhodobě volal a je možno ji vytvářet až od loňského roku. Nicméně tato novela zákona o daních z příjmů zřejmě způsobí, že nebude dávat smysl SICAV vytvářet namísto formy otevřeného podílového fondu, která má v případě speciálního fondu mnohem širší množinu možných investičních aktiv při zachování výhodné sazby daně z příjmů. Současně Ministerstvo financí ani v připravené první novele zákona o investičních společnostech a investičních fondech nereflektovalo na požadavek možnosti vytvářet podfondy v rámci podílových fondů.
Změna zdanění je o to paradoxnější, že díky evropské regulaci a související nové upravě dle zákona o investičních společnostech a investičních fondech je dnes regulace speciálních fondů včetně fondů kvalifikovaných investorů v řadě ohledů mnohem přísnější než regulace standardních fondů. Pro fondy kvalifikovaných investorů jsou dokonce oproti zahraničním hedgovým fondům a předpokladům AIFMD v České republice předepsány investiční limity. Jediným podstatným rozdílem v praxi je tedy požadavek, aby kvalifikovaný investor, oproti investorovi do kolektivního (veřejnosti určeného) fondu, investoval minimálně ekvivalent 125 000 EUR. Konečným důsledkem tak může být odliv fondového kapitálu z České republiky do off-shoreových struktur nabízených poradensko-auditorskými společnostmi.
My také své peníze investujeme. Myslím si, že je škoda, když má člověk nějakou finanční rezervu, která mu leží jen doma v šuplíku. My část peněz poskytujeme na různé investiční projekty , takže se nám naše finanční rezerva pěkně rozrůstá.
OdpovědětVymazat